2 days ago Nu kör vi

En stolt skolkare!

Published 11 maj, 2011


Läser i SvD att skolk skall skrivas in i skolbetyget och blir först arg, men kommer sedan på att det kanske inte är så tokigt. När man anställer någon kan det vara nyttigt att veta deras närvaro i skolan…

Jag skulle personligen inte vilja anställa någon som gått på varenda lektion i gymnasiet. Den nuvarande kursplanen är tillräckligt menlös och fördummande för att skolk snarare skall vara ett friskhetstecken än ett problem. Att ha 100% närvaro i skolan tyder inte på ambition utan på foglighet.

Själv skolkade jag mig igenom stora delar av högstadiet och gymnasiet. I högstadiet så var det ett part immar i veckan. I slutet på trean så blev det väldigt mycket, vilket väl i och för sig tärde på betygen. Istället var jag ute och lärde mig på egen hand, jag tog kontakt med verkligheten. Jag var ute på stan, byggde upp ett socialt liv, och engagerade mig i föreningar. Jag var ute på internet, lärde mig programmera och startade företag.

På tal om kontakt med verkligheten…

”På ingen arbetsplats i vuxenlivet kan man komma och gå som man själv vill. Det ska man inte kunna göra i skolan heller” – Jan Björklund.

Så riksdagen är ingen ”arbetsplats i vuxenlivet” då? Det förklarar en hel del…

Inte heller min arbetsplats verkar kvala in i vuxenlivet och det är jag ganska glad över. I min organisation vill jag ha människor som tar eget ansvar, vågar gå sin egen väg och ifrågasätter torra principer. Vad jag absolut inte vill ha är folk som står och häckar vid stämpelklockan kl. 16.56 för att få ut sin lön. Har du inget vettigt att göra så gå hem! Det gäller likväl på jobbet som i skolan.

Skolka! – Våga säga ifrån när du inte stimuleras, när du inte utvecklas.
Skolka! – Vänta inte på att Jan Björklund skall ta ansvar för din utbildning.
Skolka! – Hitta din egen väg till kunskap.
Skolka! – Och gör något vettigt med ditt liv!

Bär er ogiltiga frånvaro med stolthet!

 

Er studiekamrat i livet,

/ Gustaf

Ps. Till er ungdomar som ser upp till mig och verkligen lyssnar på vad jag säger – sluta upp med det. Gå er egen väg och ta vad jag säger med en nypa salt.
Stay in school, kids.

Pps. Förresten, när skall vi börja logga elevernas frånvaro på lärarens betyg?


4 Comments

  1. bob, 11 maj, 2011:

    Så du är alltså för förslaget fast håller inte med mister Björklund. Var lite mer målinriktad så slipper du hetsa upp dig så mycket. ;)

    Jag var för övrigt 100% närvarande under min skoltid och verkar rätt ensam om det. Så länge man själv har valt sin utbildning har man vissa skyldigheter gentemot lärare och andra elever att vara på plats oavsett om man väljer skolbänken, demoscenen, world of warcraft eller rökrutan.

  2. Christoffer, 11 maj, 2011:

    Överlag håller jag med dig, men det känns inte helt klockrent ändå.
    Alla kommentarer och förslag som är baserade på dagens utbildningssystem känns knepiga hur man än gör eftersom det verkar som att hur man än vänder på det, så ska det appliceras på alla.

    Människor är ju så otroligt olika.
    Många skulle säkert må jättebra av den frihet som du beskriver Gustaf.
    Många skulle få panik och bli rädd av bristen på gränser.
    och en annan del skulle väl knappt bry sig oavsett.

    Det är så spännande med hur vi alla uppfattar saker och lär oss saker på så många olika sätt.

    Förslaget är ju helt idiotiskt baserat på en slags skrämseltaktik, som alla politiker kör med i stort sett.

    Problemet är väl sällan närvaron, det är innehållet.

  3. Alice E, 11 maj, 2011:

    En intressant aspekt är ju också hur detta skall administreras. Hos oss (jag är ju numera gymnasielärare) skiljs det på giltlig och ogiltlig frånvaro beroende på om den rapporteras in av föräldrar eller ej innan eleven är 18. Efter 18 är det eleven som själv meddelar om frånvaron är giltlig eller ej. Detta är ett vanligt system (vi hade ju något liknande på gymnasiet, som du säkert minns Gustaf)

    Så, på många håll kommer det snarare handla om vems föräldrar som kommer ihåg att ringa…. Och vilka elever som kommer ihåg att ringa…. Vissa elever kommer på pappret ha 0 timmar skolk även om de själva kan ha massor. Det kommer inte att gå och skilja på detta! Om man inte skall lägga massa resurser på någon slags utredning så fort någon är frånvarande. Men, skolans resurser bör användas till nyttigare saker.

    Varför behöver vi informationen över huvud taget? En av mina elever med absolut bäst resultat är för tillfället den som har bland den absolut högsta frånvaron. Slumpen? Nej, inte särskilt troligt. Eleven känner nog att den klarar sig bra även utan mig. Jag kan inte motivera eleven att vara där jämt eftersom nivån inte alltid är hög nog för eleven i i fråga. Man har annat att tänka på i gymnasiet än ständig närvaro. Annars är det ju sorgligt.

    Precis som du skriver är du ett ypperligt exempel. Jag minns inte hur mycket frånvaro du hade, eller vilka betyg du hade. Men onekligen klarar du dig alldeles, alldeles utmärkt.

    Långt drabbel från en gammal klasskamrat.

  4. Anders, 11 maj, 2011:

    Det märkliga med närvarokravet är att det är kontraproduktivt eftersom man på universitetet förväntas ta eget ansvar för sina studier och med några undantag i regel inte behöver närvara på lektionerna. Jag arbetade och läste extrakurser istället för att sitta av varje föreläsning på universitetet för sakens skull, de gånger jag gick på föreläsningarna var det mest för att det var trevligt att träffa klasskamraterna. Precis som dig har jag haft minst lika mycket nytta av alla informella saker jag lärt mig utanför den schemalagda undervisningen. Godkända betyg tycker jag är ett bättre styrmedel än närvarokrav. Om det sedan är för lätt att få godkänt utan närvaro så är det snarare politikerna och skolverket som har misslyckats än eleverna.

    Som jag ser det är det största problemet att Jan Björklund kallar sig liberal. Kan man anmäla honom till Konsumentombudsmannen för falsk marknadsföring?

Leave a comment